Pretražite asortiman

Tvoja košarica

MOLIMO PRIČEKAJTE

Što ako su EGR-ventil i DPF-filter prisilno isključeni?

EGR ventil i DPF sustav neizostavni su dijelovi svakog modernog dizelskog motora. Sam EGR ventil nalazimo i u benzinskim motorima koji u najnovijim izvedbama također dobivaju i filtar čestica. Kratica AGR ili EGR, DPF ili FAP, ovisno s kojeg je jezika prevodili, svodi se na elemente koji čine sustav za obradu i pročišćavanje ispušnih plinova. Budući da je njihova uloga puno izraženija na dizelskim motorima, ovi se elementi uglavnom najčešće vežu uz probleme s dizelašima.

Vozači najblaže rečeno ne vole ove sustave zato što nemaju većeg utjecaja na sam rad motora. Naime, oni zaista nisu nužno potrebni da bi se motor pokrenuo i nastavio raditi, ali ne dugoročno ispravno.

Pažnja na redovitom tehničkom pregledu

Novi sustav praćenja ekoloških parametara koje vozilo mora zadovoljiti na tehničkom pregledu aktivan je već neko vrijeme. Kontrola se izvodi spajanjem na OBD-priključak za dijagnostiku u vozilu, preko kojeg se očitavaju podaci o, između ostalog, lambda sondi, EGR-u i DPF-u. Tako na vidjelo mogu izaći svi pokušaji da se problemi s ovim sustavima riješe vađenjem ili mehaničkom blokadom, premošćivanjem…

Senzori temperature, lambda sonde i dr. ne mogu davati predviđene vrijednosti ako EGR ventil i DPF nisu ispravni, pa je izmjene lako uočiti. Ako se pokuša manipulirati programom u procesoru motora, s ciljem sakrivanja greške, podaci senzora biti neodgovarajući ili uopće neće postojati. Takvo što otkriva nelogičnosti pri očitavanju.

Ipak su to potrošni dijelovi

Pregledi na tehničkom izazvali su paniku u redovima onih koji su svoje probleme probali riješiti “poprijeko” misleći kako su pritom uštedjeli. No, to nije pravi put za rješavanje problema. Zamjena ovih komponenti jedini je pravi izbor i za to postoji više razloga.  Suprotno mnogim mišljenjima, EGR i DPF su potrošni dijelovi. Nakon određene kilometraže, zbog protoka vrućih ispušnih plinova i trošenja slojeva materijala u filtru, oni više ne ispunjavaju svoju funkciju. Zato na rabljenom vozilu koje je prevalilo više od 100.000 km nije neobično da se neki od ovih sustava mora zamijeniti.

Nažalost, nepovoljni uvjeti vožnje, kao i loše gorivo, mogu uvelike skratiti vijek spomenutih komponenti. I benzinski i dizelski motori sagorijevaju mješavinu goriva i zraka koja kao nusprodukt stvara spojeve ugljika i kisika (CO i CO2) te spojeve dušika i kisika (NOx). Za nastanak CO i CO2 povoljne su niže temperature izgaranja, dok za nastanak NOx spojeva pogoduju visoke temperature.

Kraljevstvo visokih temperatura

Kod benzinskih motora smjesa se pali iskrom svjećice, pa u cilindru nije potrebna jako visoka kompresija (tlak) te je i temperatura izgaranja niža. Zato benzinci stvaraju više spojeva CO i CO2 nego NOx. Kod dizelaša je situacija složenija. S obzirom na to da do zapaljenja smjese dolazi spontano uslijed visokog tlaka (kompresije) pri čemu se stvara visoka temperatura i nastaje izgaranje. To je „raj“ za stvaranje spojeva NOx. Pri toj temperaturi bolje izgara ugljik i stvara se manje čađe.

Tada problem postaje NOx te je u cilindru poželjno malo osiromašiti smjesu goriva i tako sniziti temperaturu izgaranja. Upravo to je uloga AGR-a: vratiti dio ispušnih plinova u motor radi snižavanja temperature izgaranja. Naravno, time se povećava stvaranje čađe koja se potom u procesu regeneracije spaljuje u DPF-u. Iz toga je očigledno da oba dijela (EGR i DPF) simultano rade kako bi motor uvijek bio u ispravnom režimu. Tomu su prilagođene i sve ostale komponente motora.

Dugoročno, posljedice su neizbježne

Motor koji koristi EGR-ventil, zbog nižih temperatura izgaranja, može biti izrađen od lakših materijala koji ne moraju biti stalno izloženi visokim temperaturama izgaranja. Logično, ako EGR-ventil izbacimo iz sustava, temperature izgaranja postaju visoke! I zato na motorima gdje je EGR blokiran ili isključen dolazi do oštećenja komponenti uslijed visoke temperature, pregorijevanja klipova itd.

Ukratko, cijeli sustav na motoru je pažljivo izbalansiran i ako to pokušamo zaobići, zapravo činimo najlošiju stvar za naše vozilo. Zanemarivanje problema ili odgađanje popravka samo je korak do još veće štete. Tako možda i nove rigoroznije kontrole pri tehničkom pregledu neće biti „bauk“ za vozače, već dobrodošla pomoć koja će mnogima spasiti njihove ljubimce od kapitalnog kvara motora.

Nažalost, došlo je do greške.
Molimo pokušajte ponovno.