Spora vožnja, ali brza reakcija i lanci

11.01.2021.

Zimske gume nekad jednako nisu dovoljne! Ponekad su potrebni i lanci, ali gotovo uvijek je potrebno vozačko umijeće i iskustvo. Ono će vam reći kako i kada je bolje zaustaviti se jer vožnja nekad zaista nije moguća i zapeti ćete bez obzira na sve.

Posljednja slamka spasa, kad ni zimske gume nisu dovoljne, pa ni pogon na sve kotače, u pravilu su lanci. Njih je uvijek potrebno postaviti na pogonske kotače. Imajte ih u vidu ako zimi planirate voziti dionicama brdskih i planinskih cesta koje često imaju i visoke nanose snijega.

Postoje upute i ne želite ih čitati „na terenu“

Ako krećete na putovanje koje uključuje uspone, dobro proučite upute za postavljanje koje se isporučuju s lancima. Pravila razlikuju od proizvođača do proizvođača. Idealno bi bilo izvježbati postavljanje lanaca na suhom. Jednostavno odvojite pola sata vremena i sve uvježbajte pred vlastitom zgradom bez nervoze i nepotrebnog pritiska. Pogledajte ih prilikom izbora lanaca i kupnje.

Sa 4×4 vozilima je malo drukčije

Lanci se uvijek postavljaju na pogonske kotače. Dakle, najčešće sprijeda, ali i na stražnje kotače ako je riječ o RWD-vozilu. Za vozilo s pogonom na sve kotače bilo bi dobro postaviti dva seta lanaca. Istina jest, jedan set lanaca na pogonskim kotačima u pravilu stvara dovoljno trakcije te se može i tako voziti. Ali, vozilo s pogonom na sve kotače je učinkovitije ako su lanci na svim kotačima. Zapravo ovisi je li riječ o vozilu sa stalnim pogonom na sve kotače ili uključivim pogonom.

U jednom setu su dva lanca, ne četiri

Većina premium automobila s pogonom na sve kotače ima stalni pogon. Dakle uvijek aktivan središnji diferencijal koji konstantno distribuira moment između prednjih i stražnjih kotača. Na njima bi svakako trebali imati lance postavljene na svim kotačima.

Jedan dio klasičnih SUV-modela ima uključivi pogon 4×4, pa dok vozač ne odabere funkciju „auto“ ili „lock“ vozilo funkcionira kao da ima samo prednji pogon. To su modeli poput Dacije Duster, Hyundai Tucsona, Kije Sportage, Nissan Qashqaija…

Ako od auta s uključivim pogonom na sve kotače želite izvući maksimum na terenu i na njih je potrebno postaviti dva seta lanaca. Samo, potom aktivirajte funkciju prijenosa „auto“ kada će središnji diferencijal (u pravilu viskozna spojka) po potrebi u pogon uključiti i stražnji par kotača.

Bilo bi najbolje na vozilima s uključivim pogonom tada odabrati funkciju „lock“ s isključenim ESP-sustavom. Tada se središnji diferencijal „zaključava“ i konstantno te ravnomjerno dijeli moment između osovina. Vožnja na taj način u pravilu je moguća do cca 50 km/h, a brže od toga s lancima ne biste niti trebali voziti.

Vožnja s lancima ne bi smjela biti brža od 30 do 50 km/h

Lance nije lako postaviti kad je auto na dubokom snijegu ili na klizavom terenu, pa će vježba koju ste odradili u sigurnim uvjetima sigurno dobro doći. Također, niti samo postavljanje ne znači kraj problema. I zato, kada se nađete u stvarnoj potrebi i krenete voziti cestom s visokim snježnim pokrivačem, nakon stotinjak metara se zaustavite i provjerite jeste li lance dobro zategnuli.

Učinite to kako ne biste oštetili dijelove ovjesa ili karoserije, pa se ponovno našli u problemu. Na vozilima sa samo prednjim pogonom također isključite kontrolu trakcije (ASR, ESP). Naime, za kretanje iz mjesta kotači s lancima prema potrebi trebaju ‘prošlajfati’ ili proklizati kako bi se iskopali iz snježnog nanosa.

S lancima na kotačima nikada ne vozite brže od 50 km/h i ne koristite ih po očišćenoj podlozi. Čim naiđete na dionicu kojom je prošla ralica, zaustavite se na sigurnom mjestu, lance skinite s kotača te nastavite s putovanjem uz povećanu dozu sigurnosti. I dobro zapamtite, asfalt i lanci se – ne vole – pa može doći do pucanja.