Pretražite asortiman

Tvoja košarica

MOLIMO PRIČEKAJTE

Kako voziti kad se pali sustav ESP?

Ponekad, kada u pijesku ili blatu pustite gas zapečatili ste si sudbinu i zaglavili. Nema vam pomoći – niste smjeli pustiti gas! Međutim, to ipak nije pravilo kojeg se treba slijepo držati na svim klizavim podlogama, pogotovo ako je vozilo opremljeno elektronskim sustavima stabilnosti (ESP) koji pritom nisu u potpunosti isključeni.

Današnji automobili serijski su opremljeni ESP-sustavom koji koristi senzor zakreta volana i kotača, senzor bočne sile, a konzultira se i sa ABS-senzorom. Brza analiza tih i još mnogih drugih podataka, poput brzine kretanja, pomaže tijekom donošenja odluke kada ESP-sustav treba intervenirati, a kada ostati pasivan. I to se zbiva u milisekundama.

I vožnja pod ESP-om zahtjeva vještinu

Profesionalni vozači, sportski, prvo će isključiti ESP. Oni su dovoljno vješti da na vrijeme prepoznaju kako će vozilo reagirati. Tad pravovremenim potezima, koji se prosječnom vozaču čine suludim, oni znaju spasiti vozilo i sigurno upravljati. Međutim, kad je ESP-sustav aktivan, auto nakon probijanja trakcije više ne reagira prirodno. Počinje sam kočiti, zanositi se, pa opet kočiti, oduzimati gas…

ESP sustav je programiran kako bi izravnavao auto i osiguravao što veću trakciju pod kotačima. Recimo, ako vam prednji kraj u zavoju „curi“ prema van ulijevo, ESP će lagano prikočiti zadnjim desnim kotačem. Vozilo će tada pokazati tendenciju vraćanja u zavoj.

Kao da su dva vozača

Zamislite stoga da u tom trenutku i sami pokušate pomagati vozilu. Kad ono samostalno zakoči vi odjednom brzo zakrenete volan. Kaos! Ako nešto znate o tehnici vožnje možda biste i pomogli, ali dodatne intervenciju na volanu i na papučici gasa, samo produžuju agoniju i otežavaju rad ESP-a. Pogotovo ako se vozite po klizavoj, snježnoj podlozi.

Kada se ESP pali na suhoj podlozi vjerojatno ste već „debelo“ prebrzi. Ali, ako vozite na snijegu dovoljno je samo malo jače stisnuti gas i lampica će početi treperiti. To znači da će se kočnice početi aplicirati ritmično, a oduzimat će se i gas. Sustav će se boriti s previše momenta poslanog na kotače. Smanjite gas!

Sustav intervenira logično

Što onda napraviti kad se uključi ESP? Ako se vozilo počne zanositi nije dobro odmah početi s kontriranjem volana. Svaki nagli manevar samo će zbuniti ESP i korekcije (apliciranje kočnica) će trajati duže. Najbolje je umiriti reakcije na volanu i zapravo lagano popustiti upravljanje te gas. Tad će se vozilo najbrže umiriti.

U konačnici, ako je ESP uključen onda se nemojte boriti s njime i pokušavati dominirati vožnjom „preko njega“. Ako već imate vještinu i hrabrost (i kasko) isključite ga u potpunosti, ali to ipak nemojte raditi u javnom prometu. S razlogom je ESP obvezna serijska oprema na vozilima od 2014. godine.

Nažalost, došlo je do greške.
Molimo pokušajte ponovno.