Arhitektura ispravne i sigurne vožnje

27.01.2021.

Zaista, pet do sedam sezona po lošim prometnicama uništava podvozje automobila. Ma mogu i samo dvije sezone. Zapravo, dovoljna je jedna rupa i izgubit ćete oštrinu upravljanja. Nestat će udobnost i sigurnost pa ovjes definitivno treba pregledati i dovesti u red i to je nešto što treba imati na umu prilikom vlasništva, ali i prilikom kupnje rabljenog vozila.

Vozila s lošom geometrijom (špurom) lako je prepoznati kroz neobičan osjećaj na volanu, ali i kroz potpuno neprirodne reakcije na neravnoj podlozi. Osjećaj nepovjerenja tijekom skretanja i kočenja je u njima konstantan. Jednostavno, vozila s dotrajalim ovjesom su opasna i nesigurna te vozaču ne pružaju onaj pravi osjećaj zbog kojeg je kupio vozilo.

Na vozilu s lošim ovjesom od koristiti nisu niti dobre gume. Neispravne komponente podvozja kotače ne drže u pravoj poziciji za optimalnu trakciju pod gumama. Guma se s podlogom dodiruje pod krivim kutom, pa je iz istog razloga stanje i oblik istrošenosti gume najbolji su indikator lošeg stanja podvozja.

Kako se troši?

Velika je razlika troši li se guma izvana, ravnomjerno, iznutra… Jesu li stražnje gume potrošene više nego prednje. Moguća su i bočna oštećenja gume uslijed oštećenja opruge ili nekog drugog dijela ovjesa. Odnosno, ako stavite nove gume na auto s poremećenom geometrijom kotača vrlo brzo ćete ih učiniti neupotrebljivima. Kroz par mjeseci, ako ne i prije.

Nakon vizualnog pregleda neizbježna je i probna vožnja kako bi bili sigurni u stanje podvozja. Treba ugasiti radio, pa čak i ventilaciju te se fokusirati na zvukove podvozja na cesti koja ima dovoljan broj rupa, zavoja. Čini se napornim i nepotrebnim, ali potrebno je i jako zakočiti. Tako ćete otkriti ponire li auto, koliko se brzo braća, naginje li se i jesu li za to krivi loši amortizeri ili kočnice.

Treba se i popeti na visok rubnjak te provozati lošom podlogom. Gotovo sigurno, javit će se tupi zvukovi koji otkrivaju da polužje, seleni, vilice, ramena i ležajevi više nisu savršeni. Možete tako voziti još deset godina, a može već sutra nastati problem ili čak i nezgoda. Jer, ako ne ovjes ne radi dobro, ne rade ni kočnice. Svakako, najbolje je posjetiti servis i napraviti geometriju kotača.

Riječ je o radionicama sa specijalnim optičkim alatom koji se postavlja na kotače vozila. Dobro postavljen alat laserski i vrlo brzo otkriva poziciju kotača i odnos jedan prema drugima. Naime, ovjes kotače nikad ne drži savršeno okomito na podlozi kako bi laik mogao pomisliti na prvi pogled. Vidjeli ste neke sportske automobile ili ružne preinake kojima su kotači „čudno“ nagnuti.

Nagib, zatur, trag…

Na ovjesu se podešavaju tri stvari. To je trag kotača, odnosno udaljenost između lijevog i desnog kotača, podešava se i zatur koji označava uzdužni nagib osi rotacije kotača, a onda i sami bočni nagib kotača. Postavljanjem tih parametara postiže se optimalan postav kotača zbog kojeg vozilo pri kretanju samostalno inicira usmjerenje kotača ravno naprijed – efekt sličan kolicima u šoping centru.

Tamo, na kolicima, kotači prirodno stoje malo zabačeni prema nazad i zatvoreni prema unutra pa kad ih gurnete, idu ravno i ne skreću. Iz sličnih razloga, iako na autu kotači nisu ovješeni unazad, se volan uvijek ravna kad ga pustite. Tvorničke postavke geometrije kotača su optimizirane s obzirom na dinamiku vozila i osiguravaju optimalnu vožnju i upravljivost.

Optimalno postavljeni kotači ravnomjerno troše gumu, utječu na najvišu brzinu vozila i na „želju“ vozila za skretanjem. Na nekim autima, primjerice starijim korejskim modelima, trag kotača je poprilično zatvoren. Njegovim otvaranjem lako možete postići da lijeni auto promptnije skreće u zavoj.

Ukoso ćelave gume

Otvaranje špura, pogotovo prekomjerno, ubrzat će trošenje guma i najviša brzina će se smanjiti. Poanta odlaska na geometriju kotača ili špur jest detekcija stanja ovjesa koji s vremenom, jer je izložen udarcima i penjanjima na rubnjake, odstupa od optimalnih vrijednosti. Odnosno, ako automobil ima oštećen ovjes, to će se odmah vidjeti. Pregled traje od 10 do 20 minuta i stoji od 150 do 300 kuna te ga je preporučljivo napraviti prije kupnje vozila.

Shema postavki ovjesa Kad odete podesiti optiku ovjesa, dobit ćete ispis sličan ovom. Zeleno su vrijednosti unutar zadanih granica, crvene traže korekciju. Ipak, znajte da na nekim tipovima ovjesa ona nije moguća, jer nije predviđeno nikakvo podešavanje. Uz neke aftermarket dodatke se ponekad i ti parametri mogu vratiti ‚u centar‘. Najčešće se podešava samo špur prednje osovine.