Pretražite asortiman

Tvoja košarica

MOLIMO PRIČEKAJTE

Aditivi kao pomoć, rijetko kao spas

Korištenje aditiva, kao dodatka ulju i supstanca koja pomaže mazivost te brtvljenje nije nova ideja. Međutim, važno je znati kako aditivi, kao i ostali dodaci, djeluju prvenstveno preventivno. Znači da svojim poboljšavanjem svojstava postojećeg ulja prije svega smanjuju trenje i omogućuju da ulje čak i u najtanjem sloju ostaje na površini metala, a ne skida se s njega. Time se osigurava bolje podmazivanje i produljuje trajnost motora.

Pogrešno je o aditivima razmišljati kao spasonosnom sredstvu koje će vratiti vrijeme unatrag i smanjiti potrošnju ulja te istrošenost dijelova koje je već nastupilo. U određenoj mjeri to aditivi mogu i postići, ali samo ako se radi o početnim fazama trošnosti i abrazije kada aditivi na bazi teflona, primjerice, mogu zapuniti male ogrebotine i risove na materijalu.

Time se, kao recimo poliranje laka vozila, privremeno može vratiti kliznost i brtvljenje među kontaktnim površinama. Kvalitetan aditiv pomaže recimo kod mazivosti između kliznih ležajeva i osovina, koje se u njima vrte praktički na finom ‘uljnom jastuku’ koji je stalno između ležaja i osovine.

Točka nakon koje nema spasa

Takav slučaj imamo npr. na ležaju turbopunjača kod kojeg ulje ima iznimno težak zadatak zbog ekstremno visoke temperature. Jer pri iznimno visokom broju okretaja ulje začas bude spaljeno ako izgubi svojstva, karbonizira se, i to dovodi do blokiranja turbine te nepovratnih oštećenja. Zato je zamjena ulja izuzetno važna, kao i zamjena filtra ulja, kako bi se osiguralo maksimalno pročišćenje te protok ulja. Aditivi mogu poboljšati svojstva ulja, ali ga ne mogu zamijeniti.

Postoje aditivi koji i nakon zamjene ulja ostaju jednim dijelom vezani za metalne površine, pa ih ne treba obnavljati kod svake izmjene. Ipak, većina se mora obnoviti kada se i mijenja ulje. Aditivi mogu pomoći u djelomičnom poboljšanju kompresije motora jer su često gušći i stvaraju deblji sloj filma.

Aditivi ponekad mogu poslužiti za kratkotrajnu reanimaciju vozila kako bi se privremeno vratila snagu i kompresija motora. U tom slučaju novi vlasnik nakon prve zamjene ostaje neugodno iznenađen kada motor počinje dimiti i izgubi snagu. Aditiv ne može popraviti oštećeno, već samo smanjiti nastalu štetu do neke mjere.

Istrošeni klipni prstenovi uz njega privremeno bolje ‘dihtaju’, a istrošeni ležajevi radilice ili bregaste, i njima slični dijelovi mogu, ako istrošenost nije velika, aditivom popuniti vrlo sitna oštećenja te time osigurati kliznost površine. No sve ima svoje granice.

Prevencija kao uzrok štete

Aditive također treba upotrebljavati prema uputama i namjeni. Oni koji imaju zadatak da saniraju oštećenja su u pravilu gušći i ne treba ih stavljati u potpuno ispravne motore. Njihova gustoća kod nekih motora može, primjerice, zapuniti fine kanale za podmazivanje u nekim dijelovima, npr. glave motora, što može izazvati kontra efekt i smanjiti normalni protok ulja.

Zato dobro treba pratiti upute za upotrebu svakog aditiva. Prije svega, ponavljamo, njihova uloga je najprije preventivna i takvom primjenom pokazuju rezultate. Drugim riječima, samo će upotreba aditiva nakon određenog broja kilometara prije nego što nastupe istrošenosti uz redovite zamjene ulja, osigurati dug životni vijek motora.

Nažalost, došlo je do greške.
Molimo pokušajte ponovno.